Moje doświadczenia z Excelem, Accesem i programowaniem w VBA
poniedziałek, 09 maja 2016

Tabela przestawna to jedno z tych narzędzi Excela, które wystarczy raz zastosować, aby później nie wyobrażać sobie bez niej życia. Idealnie nadaje się do tworzenia raportów, analizy danych, także (a może przede wszystkim?) w przypadku dużej ilości danych, gdy klasyczne zastosowane formuły Excela wprawdzie też pozwalają na osiągnięcie celu, ale z pewnością wymagają sporo pracy w stworzeniu takiego raportu. Tabela przestawna zrobi to zdecydowanie szybciej, prościej i łatwiej,a w dodatku wszelkie modyfikacje i zmiany wprowadza się równie szybko, bez konieczności pracochłonnej przebudowy formuł.

Jak poznać i nauczyć się korzystać z tabel przestawnych? Polecam kurs video z Videopoint.pl:

Tabele przestawne

Naprawdę warto. Video to jest naprawdę opracowane porządnie i z dbałością o szczegóły. Kurs jest przydatny zarówno dla tych, którzy dopiero chcą się nauczyć tabel przestawnych, jak i tych, którzy już je stosują, ale chcą uporządkować i rozszerzyć swoją wiedzę z tego zakresu.

Jak na kurs video przystało - na ekranie widzimy poszczególne kroki tworzenia i modyfikacji tabel przestawnych. Oczywiście autor dokładnie tłumaczy co i dlaczego w danym momencie robi (widać tu nie tylko wiedzę, ale także duże zdolności w jej przekazywaniu), choć nie tylko. Dużym atutem jest tu porównywanie efektów osiągniętych za pomocą tabeli przestawnej i innych metod (np. tabela oparta na formułach) - pozwala to na poznanie możliwości i wybranie rozwiązania optymalnego dla danego projektu. I wprawdzie nie da się jednak ukryć, że tabela przestawna ma tu zdecydowaną przewagę, to jednak mamy szanse na to, aby samemu to ocenić. Oczywiście w ramach samej tabeli przestawnej też są pokazywane różne sposoby i metody osiągnięcia żądanego efektu. Z pewnością zadowoli to wszystkich lubiących wiedzieć nie tylko co i jak zrobić, ale również dlaczego.
Duża dbałość o szczegóły widoczna jest w każdej części kursu. Owszem,najważniejsze są dane i ich agregacja, ale ich formatowanie i sposób prezentacji na ekranie również ma bardzo duże znaczenie. Związane z tym metody i właściwości są omawiane na bieżąco.
Kurs zawiera także wiele praktycznych tricków, pozwalających na szybkie i proste zastosowanie. "Wisienką na torcie" są tu przydatne skróty klawiaturowe - także dopasowane do omawianej treści. .

Reasumując - ten kurs video to dobrze opracowane połączenie wiedzy teoretycznej z jej praktycznym wykorzystaniem. Warto się nim zainteresować.
Autorem jest Adam Kopeć. Całość trwa niespełna 3 godziny (podzielona na części, zgodnie ze spisem treści). Do pobrania w formie pliku zip lub do przeglądania online.

Kurs jest dostępny tu:

Excel - tabele przestawne. Raporty i analiza danych.

A w ramach promocji, specjalnie dla czytelników mojego blogu - kupon rabatowy na wszystkie kursy video z dziedziny Excel, Accessa i VBA. Wystarczy wpisać kod EXCEL15, aby skorzystać z 15% rabatu. Kupon jest ważny do końca lipca 2016.

Zachęcam :)

 

poniedziałek, 11 kwietnia 2016

Jak zainstalować dodatek w Excelu:

 

A tu dodatek pokazany jako przykład czy funkcja zamieniająca liczbowy zapis kwoty na zapis słowny:

Kwota słownie - dodatek Excel

 

czwartek, 10 marca 2016

Formularz Access, wstawione pole kombi. Co zrobić, aby do dalszego wykorzystania w formularzu zastosować jedno pole tabeli/kwerendy, ale wyświetlać inne?

Zobaczmy to na przykładzie prostej tabeli:

Tabela Access 

Załóżmy, że w formularzu mamy pole kombi, które powinno zwracać wybrany Numer katalogowy, ale samo pole kombi powinno pokazywać tytuły książek.

W widoku projektu formularza zaznaczamy pole kombi i przechodzimy do jego arkusza właściwości. Klikamy Źródło wierszy (zakładka Dane).

 pole kombi

Kolejny krok to wybranie potrzebnych pól w kreatorze kwerendy:

pole kombi 

Zamykamy konstruktora i wracamy do arkusza właściwości.
W zakładce Dane ustawiamy nr kolumny związanej (domyślnie jest 1) - w naszym przypadku, ponieważ chcemy otrzymać z pola kombi wartość Numeru katalogowego - nie zmieniamy

 pole kombi

Następnie przechodzimy do zakładki Format i ustawiamy liczbę kolumn na 2. Na końcu - ustawiamy szerokości kolumn. Ponieważ Numer katalogowy nie ma być widoczny - ustawiamy na 0cm. Druga kolumna - w zależności od potrzeb i szerokości pola. Szerokości poszczególnych kolumn oddzielamy średnikiem.

pole kombi

Efekt końcowy wygląda tak:

pole kombi 

W samy polu kombi widoczne są tytuły książek, ale wartość pola kombi, związana z pierwszą kolumną kwerendy źródła wierszy to liczba Numer katalogowy, odpowiadająca wybranemu Tytułowi.

 


 

 

Kurs Access - formularze i raporty

środa, 02 marca 2016

Korzystając z automatycznego mailingu czyli wysyłania maili w Outlooku poprzez aplikację w Excelu czy Accessie, możemy natknąć się na blokadę Outlooka. Na ekranie pojawia się komunikat, że pewien program próbuje wysłać wiadomość. Po dłuższej chwili odblokowują się przyciski i można wyrazić zgodę, jednak przy kolejnym mailu sytuacja się powtarza. W efekcie okazuje się, że cały automatyzm przestaje być skuteczny i nie ma sensu.

Można sobie z tym poradzić za pomocą programu Outlook WarningDoctor firmy CodeTwo. Jest darmowy, bezpieczny i często polecany. Do pobrania na stronie:

Outlook WarningDoctor

Po pobraniu i zainstalowaniu - nic już nie przeszkadza w automatycznym wysyłaniu maili.



 

 


 

Kurs Outlook - efektywna praca>

poniedziałek, 22 lutego 2016

Każdemu pewnie się zdarzyło, że wprowadzając do komórki Excela ciąg cyfr będący nie liczbą tylko tekstem - został "poprawiony" przez komputer. Często nawet wtedy, gdy komórka jest sformatowana jako Tekst.
Widać to dobrze,gdy w sąsiednich komórkach mamy przewagę liczb, a do jednej z komórek wprowadzamy ciąg cyfr np. 012345678. W większości przypadków - Excel od razu po zatwierdzeniu poprawi to na liczbę 12345678. Czasem nawet zero na początku nie jest potrzebne, a ciąg np.12345000 może nagle zmienić się na  postać typu 1,2345E+7.

Co zrobić w takich przypadkach, gdy jednak chcemy widzieć tam tekst? Sprawa jest banalnie prosta: na początku wystarczy wstawić znak ' - apostrof górny. To oznaczenie, że w tej komórce jest tekst i żadna korekta nie zostanie wprowadzona.


 



 


 

Kurs Excel w praktyce>

środa, 03 lutego 2016

Tym razem, w ramach oferty komercyjnej - aplikacja do mailingu. Pozwala na wysłanie poprzez skoroszyt Excela i program pocztowy Microsoft Outlook masowej korespondencji mailowej. Lista adresów jest zdefiniowana w Excelu, istnieje możliwość wybrania wszystkich lub części z nich i rozesłania do adresatów. Każdy mail jest wysyłany oddzielnie do jednego adresata, wysyłana korespondencja nie jest więc traktowana jako SPAM. Można dodać własne logo, załączniki, sformatować tekst w przypadku wysyłania maili w formacie HTML.
Dobre narzędzie do wysyłania newsletterów czy ofert do klientów.


Działanie aplikacji ilustruje filmik:

Koszt: 40zł

Aplikacja w wersji z odkrytym kodem VBA: 70zł.

Kontakt: UI Szultaset

A jeśli Outlook za dużo blokuje i nie chce współdziałać - zapraszam tu:

Usuwanie zabezpieczeń Outlooka


poniedziałek, 01 lutego 2016

Wykres w Excelu z osią logarytmiczną w zasadzie nie różni się znacząco od normalnego wykresu z osią liniową, przynajmniej wizualnie. Różnica jest tylko w oznaczeniu wartości na osi.Kolejne wartości na osi nie są liniowe tylko są kolejnymi potęgami. Dla podstawy logarytmu np.10 wygląda to tak:

oś logarytmiczna

Załóżmy, że mamy 2 serie danych, znacznie różniące się między sobą.
Np. tak, jak w tej tabelce:

tabelka Excel

 

Na początek wstawiamy normalny wykres słupkowy - zaznaczamy dane i wybieramy odpowiedni wykres (karta Wstawianie).

wstawianie wykresu

Wykres wygląda tak:

wykres Excel

Widać wyraźnie, że słupki serii A w ogóle nie są widoczne, gdyż w porównaniu z wartościami serii danych B są zbyt małe.

Chcąc zmienić oś na logarytmiczną klikamy na Osie na karcie Układ (przy zaznaczonym wykresie, pojawią się dodatkowe karty). Można też kliknąć prawym przyciskiem myszy na osi na wykresie i z menu podręcznego wybrać opcję Formatuj oś.

wstawianie wykresuWybieramy główną oś pionową i znajdującą się na dole opcję: Więcej opcji osi głównej pionowej.  Zmieniamy oś na logarytmiczną, ewentualnie zmieniając także podstawę skali logarytmicznej. 

oś logarytmiczna

Efekt końcowy wygląda tak:

wykres ze skalą logarytmiczną

Oczywiście sam wykres można dalej formatować - w zależności od potrzeb i chęci dodając opisy osi, zmieniając kolory, legendę itp.itd

 



 


 

Kurs Excel 2007>

Tagi: wykres
09:03, marzatela , Excel
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 25 stycznia 2016

Załóżmy, że mamy 2 serie danych, znacznie różniących się między sobą.
Np. tak, jak w tej tabelce:

tabelka Excel

Chcąc przedstawić obie serie danych na jednym standardowym wykresie, możemy mieć problem.
W zależności od ustawień osi Y - albo wartości serii A będą nieomal niewidoczne,albo słupki serii B - znikną poza osią.

Jak więc sobie poradzić z tym problemem? Należy wstawić dodatkową oś Y.

Na początek wstawiamy normalny wykres słupkowy - zaznaczamy dane i wybieramy odpowiedni wykres (karta Wstawianie).

wstawianie wykresu

Kolejny krok- to kliknięcie na Osie na karcie Układ (przy zaznaczonym wykresie, pojawia się dodatkowe karty)

wstawianie wykresuKolejny krok to kliknięcie prawym przyciskiem myszy na jedną z serii danych i zmiana typu wykresu np.na liniowy. 

wstawianie wykresu 

Zaraz po zmianie wykresu, ponownie klikamy PPM, tym razem wybierając opcję Formatuj serię danych. W nowym oknie, które od razu się otworzy, wybieramy oś pomocniczą.

wstawianie wykresu

I to już wszystko. Efekt końcowy wygląda tak:

wstawianie wykresu 

Oczywiście sam wykres można dalej formatować - w zależności od potrzeb i chęci.

 



 


 

Kurs Excel 2007 zaawansowany>

Tagi: wykres
17:28, marzatela , Excel
Link Dodaj komentarz »
środa, 23 grudnia 2015
czwartek, 03 grudnia 2015

Kończąc wątek związany z pobraniem listy dni świątecznych z Outlooka do Excela, opisany tu:

Lista świąt z Outlooka

Ponieważ opisałam tam eksport do pliku csv - to teraz w Excelu muszę zaimportować właśnie taki plik. Na wszelki wypadek przypominam, że pliki z rozszerzeniem csv to pliki tekstowe(!).

Karta Dane --> Dane zewnętrzne --> Z tekstu

import kalendarza do Excela

Po wybraniu pliku, otwiera się kreator importu.

W kroku pierwszym wybieramy opcję Rozdzielany:

import kalendarza do Excela 

Jeżeli, tak jak w tym przypadku widoczny jest brak niektórych polskich liter, musimy zmienić kodowanie - służy do tego pole Pochodzenie pliku

import kalendarza do Excela

W kroku drugim kreatora wybieramy separator rozdzielający na kolumny (w tym przypadku - przecinek):

import kalendarza do Excela 

Krok trzeci to wybranie kolumn do importu oraz ustalenie typu danych w zawartych.
Dla tego kalendarza - zaimportuję tylko 2 pierwsze kolumny - nazwa święta (jako tekst) oraz datę (jako data). Przechodzenie pomiędzy poszczególnymi kolumnami - wystarczy kliknąć na danej kolumnie.

import kalendarza do Excela

Na końcu wystarczy wskazać miejsce, gdzie importowane dane mają zostać wstawione:

 import kalendarza do Excela

Efekt końcowy wygląda tak:

import kalendarza do Excela

Chyba jednak nie o to chodziło, brużdżą tu znaki "" i to mimo, że na etapie importu zadeklarowane zostały prawidłowe typy danych. Prawdopodobnie przyczyną jest format dat pobieranych z Outlooka - zamiast np. 2015-05-03 jest 2015-5-3.
Z tym jednak można sobie poradzić szybko i prosto. Zaznaczamy kolumny i korzystając z Ctrl+H - zamieniamy " na "nic".

import kalendarza do Excela 

I już, gotowe.

 



 


 

Kurs Excel - zaawansowane techniki>

1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 37
| < Październik 2018 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        


Książki warte polecenia
zobacz szczegóły...


A tu oferta na dziś:

Wydawnictwo Strefa Kursów



ministat liczniki.org



Napisz do mnie!