Moje doświadczenia z Excelem, Accesem i programowaniem w VBA
poniedziałek, 01 lutego 2016

Wykres w Excelu z osią logarytmiczną w zasadzie nie różni się znacząco od normalnego wykresu z osią liniową, przynajmniej wizualnie. Różnica jest tylko w oznaczeniu wartości na osi.Kolejne wartości na osi nie są liniowe tylko są kolejnymi potęgami. Dla podstawy logarytmu np.10 wygląda to tak:

oś logarytmiczna

Załóżmy, że mamy 2 serie danych, znacznie różniące się między sobą.
Np. tak, jak w tej tabelce:

tabelka Excel

 

Na początek wstawiamy normalny wykres słupkowy - zaznaczamy dane i wybieramy odpowiedni wykres (karta Wstawianie).

wstawianie wykresu

Wykres wygląda tak:

wykres Excel

Widać wyraźnie, że słupki serii A w ogóle nie są widoczne, gdyż w porównaniu z wartościami serii danych B są zbyt małe.

Chcąc zmienić oś na logarytmiczną klikamy na Osie na karcie Układ (przy zaznaczonym wykresie, pojawią się dodatkowe karty). Można też kliknąć prawym przyciskiem myszy na osi na wykresie i z menu podręcznego wybrać opcję Formatuj oś.

wstawianie wykresuWybieramy główną oś pionową i znajdującą się na dole opcję: Więcej opcji osi głównej pionowej.  Zmieniamy oś na logarytmiczną, ewentualnie zmieniając także podstawę skali logarytmicznej. 

oś logarytmiczna

Efekt końcowy wygląda tak:

wykres ze skalą logarytmiczną

Oczywiście sam wykres można dalej formatować - w zależności od potrzeb i chęci dodając opisy osi, zmieniając kolory, legendę itp.itd

 



 


 

Kurs Excel 2007>

Tagi: wykres
09:03, marzatela , Excel
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 25 stycznia 2016

Załóżmy, że mamy 2 serie danych, znacznie różniących się między sobą.
Np. tak, jak w tej tabelce:

tabelka Excel

Chcąc przedstawić obie serie danych na jednym standardowym wykresie, możemy mieć problem.
W zależności od ustawień osi Y - albo wartości serii A będą nieomal niewidoczne,albo słupki serii B - znikną poza osią.

Jak więc sobie poradzić z tym problemem? Należy wstawić dodatkową oś Y.

Na początek wstawiamy normalny wykres słupkowy - zaznaczamy dane i wybieramy odpowiedni wykres (karta Wstawianie).

wstawianie wykresu

Kolejny krok- to kliknięcie na Osie na karcie Układ (przy zaznaczonym wykresie, pojawia się dodatkowe karty)

wstawianie wykresuKolejny krok to kliknięcie prawym przyciskiem myszy na jedną z serii danych i zmiana typu wykresu np.na liniowy. 

wstawianie wykresu 

Zaraz po zmianie wykresu, ponownie klikamy PPM, tym razem wybierając opcję Formatuj serię danych. W nowym oknie, które od razu się otworzy, wybieramy oś pomocniczą.

wstawianie wykresu

I to już wszystko. Efekt końcowy wygląda tak:

wstawianie wykresu 

Oczywiście sam wykres można dalej formatować - w zależności od potrzeb i chęci.

 



 


 

Kurs Excel 2007 zaawansowany>

Tagi: wykres
17:28, marzatela , Excel
Link Dodaj komentarz »
środa, 23 grudnia 2015
czwartek, 03 grudnia 2015

Kończąc wątek związany z pobraniem listy dni świątecznych z Outlooka do Excela, opisany tu:

Lista świąt z Outlooka

Ponieważ opisałam tam eksport do pliku csv - to teraz w Excelu muszę zaimportować właśnie taki plik. Na wszelki wypadek przypominam, że pliki z rozszerzeniem csv to pliki tekstowe(!).

Karta Dane --> Dane zewnętrzne --> Z tekstu

import kalendarza do Excela

Po wybraniu pliku, otwiera się kreator importu.

W kroku pierwszym wybieramy opcję Rozdzielany:

import kalendarza do Excela 

Jeżeli, tak jak w tym przypadku widoczny jest brak niektórych polskich liter, musimy zmienić kodowanie - służy do tego pole Pochodzenie pliku

import kalendarza do Excela

W kroku drugim kreatora wybieramy separator rozdzielający na kolumny (w tym przypadku - przecinek):

import kalendarza do Excela 

Krok trzeci to wybranie kolumn do importu oraz ustalenie typu danych w zawartych.
Dla tego kalendarza - zaimportuję tylko 2 pierwsze kolumny - nazwa święta (jako tekst) oraz datę (jako data). Przechodzenie pomiędzy poszczególnymi kolumnami - wystarczy kliknąć na danej kolumnie.

import kalendarza do Excela

Na końcu wystarczy wskazać miejsce, gdzie importowane dane mają zostać wstawione:

 import kalendarza do Excela

Efekt końcowy wygląda tak:

import kalendarza do Excela

Chyba jednak nie o to chodziło, brużdżą tu znaki "" i to mimo, że na etapie importu zadeklarowane zostały prawidłowe typy danych. Prawdopodobnie przyczyną jest format dat pobieranych z Outlooka - zamiast np. 2015-05-03 jest 2015-5-3.
Z tym jednak można sobie poradzić szybko i prosto. Zaznaczamy kolumny i korzystając z Ctrl+H - zamieniamy " na "nic".

import kalendarza do Excela 

I już, gotowe.

 



 


 

Kurs Excel - zaawansowane techniki>

sobota, 21 listopada 2015

Kilka lat temu napisałam na tym blogu notkę na temat odczytu listy plików z katalogu:

Odczyt listy plików z katalogu

Kilka dni temu zostałam poproszona o modyfikację przedstawionego tam makra tak, aby pliki nie tylko zostały wylistowane, ale aby w skoroszycie znalazły się do nich hiperłącza.

Nowe makro wygląda tak:

Public Sub ListaPlikow()

Dim Katalog As String
Dim NazwaPliku As String
Dim IndexSheet As Worksheet
Dim KolejnyWiersz As Long

KolejnyWiersz = 3

Set IndexSheet = ThisWorkbook.ActiveSheet
Katalog = Range("b1").Value
If Right(Katalog, 1) <> "\" Then Katalog = Katalog & "\"
If Dir(Katalog, vbDirectory) = "" Then
    MsgBox "Brak katalogu", vbCritical, "Błędne dane"
    IndexSheet.Cells(2, 2).Activate
    Exit Sub
End If
NazwaPliku = Dir(Katalog & "*.xls*")
Do While NazwaPliku <> ""
IndexSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Cells(KolejnyWiersz, 1), Address:=Katalog & NazwaPliku, _
        TextToDisplay:=NazwaPliku
KolejnyWiersz = KolejnyWiersz + 1
NazwaPliku = Dir
Loop
 
End Sub

Plik do pobrania jest na Dropboxie:

Lista plików

Dodatkowo jest tam umieszczone makro czyszczące zakres wprowadzanych danych.

 




 

 

Excel 2013 i programowanie VBA

 


 

Kurs Excel programowanie w VBA>

środa, 11 listopada 2015

Promocja Helion

Z okazji Święta Niepodległości książki polskich autorów w księgarni informatycznej Helion promocyjnych cenach.

Lista pozycji objętych promocją:

Promocja Helion

Czas trwania promocji - do piątku włącznie.

wtorek, 10 listopada 2015

W ramach wywiązywania się z obietnic (zostało mi jeszcze kilka do załatwienia) dziś odpowiedź na pytanie:jak zaimportować do Excela listę świąt z Outlooka?
Jeden z najprostszych sposobów jest taki:

W Outlooku przechodzimy do Plik --> Opcje --> Zaawansowane i wyszukujemy Export.

Eksport kalendarza kliknij, aby powiększyć obrazek

Po naciśnięciu przycisku Export, w nowym formularzu wybieramy Export do pliku:

Eksport kalendarzakliknij, aby powiększyć obrazek

Przechodzimy dalej i w kolejnym formularzu wybieramy typ pliku, do jakiego ma zostać wykonany eksport. Ja w tym przykładzie wybrałam plik csv.

 Eksport kalendarzakliknij, aby powiększyć obrazek

Następnie z listy folderów widocznych w Outlooku wybieramy Kalendarz

 Eksport kalendarzakliknij, aby powiększyć obrazek

W kolejnym kroku wybieramy miejsce zapisu eksportowanego pliku:

 Eksport kalendarzakliknij, aby powiększyć obrazek

W ostatnim formularzu wybieramy zakres dat do eksportu

 Eksport kalendarza

I już - mamy plik z wydarzeniami kalendarza. Kolejny krok czyli import listy świąt do skoroszytu Excela opisany jest tu:

Import listy świąt do Excela

 

 

 

Kurs Outlook - efektywna praca>>

piątek, 06 listopada 2015

Wyprzedaż Office

Wielka wyprzedaż literatury informatycznej w księgarni Helion. Tym razem wszystko co związane z pakietem Office, a więc Excel, Word, Access i Power Point. Poszczególne pozycje - zarówno w wersji drukowanej jak i w formie e-booków tańsze o 40%.
Lista pozycji objętych promocją:

Pakiet Office - wyprzedaż

Promocja trwa do niedzieli włącznie.



czwartek, 22 października 2015

Ostatnio zadano mi pytanie, na które z marszu nie potrafiłam odpowiedzieć. Chodziło o stworzenie wykresu słupkowego opartego na seriach danych znacznie różniących się rzędem wielkości. Jest na to kilka sposobów, ale pytanie dotyczyło  wykresu z przerwaną osią Y.
Trochę poszperałam i znalazłam rozwiązanie, nieco pracochłonne, ale efekt końcowy jest. 

Załóżmy, że mamy 2 serie danych, z których jedna to wartości z przedziału od 0 do 10, a druga - od 1000 do 10000. Wstawiając obie serie na jeden wykres - ta pierwsza seria danych będzie w ogóle niewidoczna. Chcąc skorzystać z wariantu przerwania osi Y, tak aby widoczne były dwie osie, musimy po kolei zrobić tak.

  • Wstawiamy normalny wykres słupkowy oparty na obydwu seriach danych

    Wykres z łamaną osią Y
  • usuwamy pomocnicze linie siatki

Wykres z łamaną osią Y

  • zaznaczamy oś Y na wykresie, z menu podręcznego wybieramy Formatuj oś, a następnie ustawiamy maksimum osi Y na wartości, w której chcemy przerwać oś:

Wykres z łamaną osią Y

  • kopiujemy tak sformatowany wykres i wstawiamy je w inne miejsce arkusza (Ctrl+D)

Wykres z łamaną osią Y

  • w wykresie skopiowanym zmieniamy ustawienia osi Y - minimum w wartości, w której chcemy ustawić oś po przerwaniu

 Wykres z łamaną osią Y

  • w wykresie skopiowanym usuwamy legendę, obramowanie wykresu, tytuł oraz ustawiamy oś X na brak linii.  Efekt końcowy powinien wyglądać tak:

 Wykres z łamaną osią Y

  • zmieniamy wysokość wykresu początkowego - zaznaczając obszar wykresu i zmniejszając go w pionie

Wykres z łamaną osią Y

  • zmniejszamy także wykres skopiowany (tym razem od dołu),a następnie, trzymając goza uchwyt przenosimy go na wykres pierwotny, dopasowując go wizualnie do wykresu pierwotnego

 Wykres z łamaną osią Y

  • klikając na dole wykresu (tak, aby zaznaczyć wykres początkowy) - dodajemy legendę, tytuł itp.) .Można też dołożyć autokształt lub linię przerywaną w miejscu przerwania osi. Warto też zaznaczyć i zgrupować obydwa wykresy oraz autokształty - nie rozsypie się przy przenoszeniu.

Wykres z łamaną osią Y

Skoroszyt Excela z opisanym przykładem jest do pobrania tu:

Wykres z łamaną osią Y


wtorek, 06 października 2015

Z poziomu kodu VBA (zarówno w Excelu jak i Accessie) można też wysyłać maile. Jak to zrobić z wykorzystaniem programu Microsoft Outlook?
Przykładowe uproszczone rozwiązanie wygląda tak:

Public Sub WyslijMail()
Dim Poczta As Object
Dim MojMail As Object

Set Poczta = CreateObject("outlook.application")
Set MojMail = Poczta.createitem(0)
    With MojMail
        .To = "AdresDo@domena.pl"
        .CC = "AdresDW@DOMENA.PL"
        .Subject = "Temat maila"
        .ReadReceiptRequested = False
        .OriginatorDeliveryReportRequested = False
        .body = "Treść maila"
        .Attachments.Add "c:\Folder\MojZalacznik.xlsx"
        .Display
        '.send
    End With
End Sub


Jak widać - tworzymy obiekt Outlook.Application oraz w jego ramach - nową pozycję czyli mail (tu Obiekt MojMail).
Potem wystarczy tylko ustawić poszczególne właściwości maila. W przykładzie są one wpisane na sztywno, ale oczywiście można odwołać się tu np. do komórek arkusza z zapisanymi wartościami.
Makro może być zaimplementowane także w kodzie VBA w Accessie.

Najważniejsze właściwości to:

To - adresat właściwości. Jeżeli adresatów jest kilku - ich adresy mailowe powinny być oddzielone średnikami;
CC - adresy do wiadomości
UCC - ukryte adresy do wiadomości
Subject - temat maila
Body - temat maila
ReadReceiptRequested  - żądanie potwierdzenia odczytu maila (ustawione na False lub True)
OriginatorDeliveryReportRequested  - żądanie potwierdzenia dostarczenia maila (ustawione na False lub True)
Attachments.Add - dodanie załącznika do maila





Jeżeli mail ma być wysłany automatycznie, bez wyświetlania go na ekranie - stosujemy metodę Send. Chcąc obejrzeć tak stworzoną wiadomość mailową (a wysłać ręcznie) musimy zastosować metodę Display.

 

------------------------------------------------------------------------------


 

1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 36
| < Wrzesień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  


Książki warte polecenia
zobacz szczegóły...


A tu oferta na dziś:





ministat liczniki.org



Napisz do mnie!