Moje doświadczenia z Excelem, Accesem i programowaniem w VBA
środa, 24 czerwca 2015

Videopoint

Videopoint to najnowszy pomysł GW Helion. To, że książki Helionu to klasyka literatury informatycznej - wiadomo od dawna. Teraz przyszedł czas na kursy komputerowe w formie video. Dla wielu osób właśnie taka forma nauki jest najwygodniejsza i najbardziej przyjazna.

Oczywiście dział Office też jest:

Videopoint - Office

Videopoint - Office

Można tam znaleźć kilka ciekawych kursów z Excela, Accessa i nie tylko.

czwartek, 18 czerwca 2015

W komentarzu do jednej z notek poświęconych formatowaniu warunkowemu w Excelu znalazł się problem, który w skrócie można opisać tak:

Jeżeli przykładowo komórka A1 ma wypełnienie (np. kolor zielony) zależne od formuły, jak spowodować aby dowolna komórka X, Y,Z niezależnie od zawartości
(liczby, formatu itp) zachowała kolor zielony i można było jednocześnie wpisywać w nią dowolną wartość liczbową (np. mnożnik)? 

Niestety, ale nawet w VBA nie da się odczytać wynikającego z formatowania warunkowego koloru wypełnienia komórki. Choć oczywiście można osiągnąć pożądany efekt.

Załóżmy, że mamy taki układ danych jak na screenie:

formatowanie warunkowe

Dla komórek A1:A3 wstawiamy formatowanie warunkowe: dla wartości większych od zera - kolor zielony, dla równych zero - niebieski, a dla mniejszych od zera - czerwony.

formatowanie warunkowe 

Chcąc przenieść kolor wypełnienia z formatowania warunkowego komórki A1 do komórki D1, z A2 do E1 oraz z A3 do F1, musimy w tych komórkach wprowadzić też formatowanie warunkowe. Uzależnione będzie jednak nie od wartości w danej komórce, a od komórek powiązanych.

Formatowanie warunkowe dla komórki D1:

formatowanie warunkowe

W ten sposób w komórce D1 będzie zawsze kolor wypełnienia uzależniony formatowaniem warunkowym od komórki A1.
W analogiczny sposób wystarczy wprowadzić formatowanie warunkowe dla komórek E1 oraz F1, odwołując się odpowiednio do komórek A2 i A3.
 



 

 

 

 

Kurs Excel w praktyce

wtorek, 02 czerwca 2015

O dodatkach do Excela pisałam w poprzedniej notce:

Dodatki programu Excel

Dziś chciałabym pokazać, gdzie można znaleźć całą kopalnię wielu pożytecznych dodatków do Excela. Wprawdzie są płatne (opłaty są naprawdę symboliczne), ale szeroko rozbudowane i z wieloma możliwościami. Naprawdę warto zajrzeć, Oskar to mistrz dodatków i gwarantuje wysoką jakość opracowanych przez siebie rozwiązań.

Dodatek za drobne

VBATools

Zachęcam.

środa, 06 maja 2015

Dodatki programu Excel - czym są i po co są stosowane? Najogólniej mówiąc są to części oprogramowania dołączane do Excela (i nie tylko) po to, aby zwiększyć jego funkcjonalność. Standardowymi dodatkami w własnymi Excela są:

  • Solver
  • Analysis ToolPak

Po zainstalowaniu Excela dodatki te nie są automatycznie włączone, trzeba je dodać:

Karta Plik --> Opcje --> Dodatki

dodatki Excel 

Otwiera się formularz, w którym wybieramy dodatki dostępne w domyślnym katalogu (Microsoft --> Dodatki) lub wyszukujemy dodatki znajdujące się w innym miejscu.

dodatki Excel 

Dodatek włączamy poprzez zaznaczenie go na liście i zatwierdzenie przyciskiem OK.

Dodatki można też włączać bezpośrednio na karcie Developer, w grupie opcji Dodatki.

dodatki Excel 

Standardowe dodatki Excela są widoczne na karcie Dane, w grupie Analiza.

dodatki Excel

Można z nich korzystać.


 



 

 

 

 

Kurs Excel - zaawansowane funkcje i formuły

sobota, 25 kwietnia 2015

Tekst jako kolumny to jedno z popularnych narzędzi Excela umożliwiające rozbicie tekstu w komórce do osobnych kolumn. Znajduje się ono na karcie Dane, w grupie Narzędzia Danych.

 Tekst jako kolumny

Jak to wygląda w praktycznym zastosowaniu?
Załóżmy, że mamy kolumnę, w komórkach której są imiona i nazwiska i chcemy je rozdzielić.

Tekst jako kolumny

Zaznaczmy kolumnę (w tym przypadku A, ale można to zrobić w dowolnej innej kolumnie) i naciskamy przycisk Tekst jako kolumny.Otwiera się okienko kreatora konwersji tekstu na kolumny.

Tekst jako kolumny

W pierwszym kroku ustalamy zasady podziału tekstu. Może to być albo jakiś konkretny znak (spacja, tabulator, średnik itp.) albo stała ilość znaków. 

W przypadku wybrania opcji pierwszej - wystarczy zaznaczyć znak mający być separatorem.

Tekst jako kolumny 

Dla opcji drugiej (stała szerokość) krok drugi polega na wstawieniu znacznika/znaczników ilości znaków do podziału.

Tekst jako kolumny 

W kroku trzecim dla każdej z kolumn można ustalić typ danych występujących w danej kolumnie (klikając na poszczególne kolumny - można zmienić w nich typ danych). W tym kroku można także ustalić miejsce wstawienia danych po konwersji na kolumny.

Tekst jako kolumny

Po naciśnięciu przycisku Zakończ - można obejrzeć efekt końcowy.

Tekst jako kolumny 

I już.

 





 

A tu trochę wsparcia z dziedziny Excela:

 

 

 

 

Kurs Excel 2013 od podstaw

środa, 11 marca 2015

Tym razem nie chodzi o klasyczne  formatowanie warunkowe z użyciem ikon, choć osiągnięty efekt wygląda podobnie. Może przyda się komuś korzystającemu z starszych wersji Excela? Dla każdej wersji może stanowić uzupełnienie zestawu ikon.

Mamy prostą tabelę w ocenami szkolnymi - od 1 do 6.

Ikony w tabelce

W komórce B2 jest funkcja:

=JEŻELI(A2<3;"L";JEŻELI(A2>4;"J";"K")) 

W pozostałych komórkach - analogicznie.
Teraz wystarczy odpowiednio sformatować komórki tj. zmienić czcionkę na Wingdings i w komórkach pojawią się "buźki".

Ikonki w komórkach

Dokładając do tego formatowanie warunkowe z użyciem formuły - można też odpowiednio zmienić kolor czcionki i otrzymać taki efekt końcowy:

Ikonki w komórkach

Reguły formatowania warunkowego w tym przykładzie wyglądają tak:

formatowanie warunkowe

Oczywiście czcionka Wingdings jest znacznie bogatsza, są też inne czcionki z symbolami. Trzeba tylko pamiętać, że wielkość liter ma tu znaczenie. 

 

 


 


 

Kurs Excel 2007

poniedziałek, 02 marca 2015

Ostatnio kilka razy zdarzyło mi się udzielać pomocy w wykreślaniu tabelki za pomocą formatowania warunkowego. Może więc warto o tym napisać?
Mamy prostą tabelkę (oczywiście może być bardziej rozbudowana):

tabelka

Chcąc wstawić w niej linie wewnętrzne, oddzielające różne dni, możemy wykorzystać formatowanie warunkowe z użyciem formuły.

W tym przypadku - nowy "blok" powinien się zacząć od wiersza, w którym zmienia się data. Formuła do reguły formatowania warunkowego, dla komórki A2 wygląda tak:

=Jeżeli($A2<>$A1);1)

Istotne jest tu wykorzystanie adresu mieszanego - ponieważ formatowanie będzie przeciągnięte na wszystkie kolumny, ale musi się odnosić do wartości w kolumnie A.
W przypadku wierszy nie wstawiamy znaku $ przed numerem wiersza, gdyż każdy musi się odnosić do wiersza bieżącego. 

tabelka

Następnie ustawiamy formatowanie. Spełnienie warunku powinno skutkować pojawieniem się obramowania na górze komórki:

tabelka

Potem pozostaje tylko zdefiniować obszar stosowania - w tym przypadku np. $A:$B.

tabelka

Efekt końcowy wygląda tak:

tabelka

Oczywiście to tylko przykład, który może być dostosowany do różnych potrzeb. Można tu dołożyć np. kolejną regułę, która innym kolorem formatowania będzie zaznaczać np. zmianę miesiąca. W tym przypadku formuła będzie wyglądać tak:

=Jeżeli(Miesiąc($A2)<>Miesiąc($A1);1)


 


 

A tu trochę wsparcia z dziedziny Excela:

 

 

 

 

Kurs Excel w praktyce

sobota, 21 lutego 2015

Kolejna notka poświęcona formatowaniu warunkowemu to wykorzystanie ikon. Do dyspozycji mamy tu kilka różnych zestawów ikon:

formatowanie warunkowe 

Wybieramy dowolny zestaw ikon, a następnie przystępujemy do edycji. Domyślne ustawienia wyglądają tak:

formatowanie warunkowe

Formatowanie to można edytować, zmieniając ikony, ustalając wartości przypisane do poszczególnych ikon itd. Do wyboru są zestawy ikon od 3 do 5.

 

 

 

 

 

Kurs Excel - zaawansowane techniki

poniedziałek, 16 lutego 2015

Kontynuując cykl notek poświęconych formatowaniu warunkowemu, pora na formatowanie z użyciem skali kolorów.
Znajdziemy je na karcie Narzędzia główne --> Formatowanie warunkowe:

formatowanie warunkowe

Można wybrać dowolny styl paska - zawsze jest możliwość edycji. 

formatowanie warunkowe w Excelu

Mamy tu do wyboru 3 kolory, w ramach których, w zależności od wartości, pasek w komórce przyjmuje określoną wartość. W domyślnym ustawieniu punkty przypisane poszczególnym wartościom to wartość najmniejsza, percentyl i wartość największa. Te ustawienia można zmienić - zarówno w zakresie punktów granicznych, jak i przypisanych im kolorom.
Ja zrobiłam to tak:

formatowanie warunkowe

Efekt końcowy wygląda tak:

 formatowanie warunkowe

 


 

 

 

 

Kurs Excel 2010 esencja

piątek, 13 lutego 2015

Funkcja Percentyl jest funkcją Excela 2007, ale występuje również w Excelu 2010. W tej wersji programu powinno się używać bardziej rozbudowanych funkcji:
 PERCENTYL.PRZEDZ.OTW(Tablica,k) oraz PERCENTYL.PRZEDZ.ZAMK(Tablica,k).
Różnią się między sobą tylko wartością parametru k - w pierwszym przypadku jest to przedział (0;1) bez wartości granicznych, w drugim przypadku - z wartościami granicznymi.

Pierwszy argument obu funkcji - Tablica - to po prostu zakres komórek.

A co otrzymujemy w wyniku działania funkcji? Centyl i percentyl to pojęcia z dziedziny statystyki i pomiarów. Odzwierciedla położenie danej wartości w stosunku do grupy. Jeżeli percentyl ustawimy np. na 0,5 (czyli 50%) - otrzymamy wartość z zakresu, w której znajduje się połowa wyników.

 




 

Kurs Excel - zaawansowane funkcje i formuły

| < Sierpień 2018 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    


Książki warte polecenia
zobacz szczegóły...


A tu oferta na dziś:

Wydawnictwo Strefa Kursów



ministat liczniki.org



Napisz do mnie!