Moje doświadczenia z Excelem, Accesem i programowaniem w VBA

Wpisy z tagiem: baza danych

czwartek, 12 lipca 2012

W poprzedniej notce opisywałam proces tworzenia kwerendy w widoku projektu. Tę samą kwerendę można zobaczyć w widoku Arkusza.
Przejście pomiędzy różnymi widokami kwerendy możliwe jest w oknie projektu, wybierając odpowiedni Widok:

widok kwerendy 

Po kliknięciu w przycisk Widok rozwija się menu, z którego można wybrać odpowiedni rodzaj widoku. 

W widoku arkusza danych wygląda to tak:

widok kwerendy

środa, 11 lipca 2012

O tworzeniu  za pomocą kreatora kwerend pisałam tu:

Kreator kwerend

Kwerendę można jednak utworzyć bezpośrednio w oknie projektu kwerendy. Na wstędze Tworzenie wybieramy Projekt kwerendy:

Projekt kwerendy

Otwiera się okno projektu kwerendy. Klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy z menu podręcznego Pokaż tabelę...

Projekt kwerendy

W nowym oknie, na zakładce Tabele zobaczymy wszystkie istniejące w bazie tabele, spośród których wybieramy właściwą.

Projekt kwerendy

Pola z wybranej tabeli przenosimy na siatkę, przeciągając je po prostu myszką:

Projekt kwerendy

W tym przypadku przeniosłam do projektu kwerendy wszystkie kolumny z tabeli.
Pozostaje tylko zapisać kwerendę.


poniedziałek, 09 lipca 2012

Praktyka pokazuje, że zbyt duża ilość danych w tabeli Excela, powiązanych dodatkowo formułami, filtrami i stworzonymi na ich podstawie wykresami powoduje znaczne zwolnienie pracy i aż się prosi o optymalizację. Doskonałym wyjściem jest tu przejście do pracy w Accessie, który doskonale radzi sobie z przechowaniem i obróbką wielu rekordów.

Importy danych do Accessa dokonujemy w bazie danych Access, korzystając z przycisku Excel na wstędze Dane zewnętrzne.

import z Excela do Accessa

Sam proces pobierania danych przedstawiłam w krótkim tutorialu:

Warto u zwrócić uwagę na wybór rodzaju pobierania danych. Do wyboru są 3 opcje importu danych:

  • utworzenie nowej tabeli
  • dołączenie danych do istniejącej tabeli
  • połączenie 

Tutorial ilustruje przypadek pierwszy. Dane pobrane z tabeli w Excelu służą do utworzenia nowej tabeli w Accessie.
Tabela ta po imporcie może być modyfikowana tak jak każda tabela stworzona bezpośrednio w bazie danych Accessa. 

 

 

 

poniedziałek, 20 lutego 2012

Kwerenda Accessa to jedno z najbardziej przydatnych narzędzi Accessa, o bardzo szerokim zastosowaniu. Stanowi swoistą nakładkę na tabele, pozwalając na wybieranie, filtrowanie czy zliczanie konkretnych danych.

Nową kwerendę tworzymy wybierając odpowiednią opcję z wstęgi Tworzenie.
Najprościej zacząć od Kreatora kwerend.


Kreator kwerend

W kolejnym kroku wybieramy rodzaj tworzonej kwerendy

kreator kwerend 

Przenosimy wszystkie lub wybrane pola do kwerendy

kreator kwerend

Na końcu pozostaje już tylko wpisać nazwę kwerendy

kreator kwerend

Kwerenda prosta została utworzona.

 


 

 
poniedziałek, 06 lutego 2012

Podstawa każdej aplikacji Access jest zawsze tabela. Tworząc nową bazę, automatycznie od razu na starcie otwiera więc pierwsza tabela. Zdecydowanie lepiej jest jednak zacząć od projektu tabeli.

Ze wstęgi Tworzenie wybieramy Projekt tabeli.

nowa tabela Access

Otwiera się widok projektu tabeli:

projekt tabeli

Definiujemy poszczególne kolumny tabeli, określając ich nazwy oraz typ danych jakie będą w nich występowały.

definiowanie pół tabeli

Warto zwrócić tu uwagę na typ danych Autonumerowanie. Wybranie tej opcji powoduje, że kolumna jest wypełniana automatycznie kolejnymi liczbami naturalnymi. Usunięcie jakiegoś rekordu spowoduje lukę w numeracji, nie da się jej wypełnić. Nowy rekord będzie otrzyma kolejny numer.

W przykładzie tabeli pierwsza kolumna ma oznaczenie LP i jest właśnie autonumerowana. Kolejne kolumny Autor i Tytuł to pola tekstowe.

tworzenie tabeli Access

Kolejny krok to przejście z widoku tabeli na widok arkusza danych:

widok tabeli

Tabela została zapisana pod nazwą Książki. Możemy przystąpić do wypełniania jej zawartością.

widok tabeli


 

 
środa, 01 lutego 2012

Microsoft Access jest aplikacją, w której kilka rzeczy robi się trochę od końca. Większość programów działa w ten sposób, że wchodzimy do programu, zaczynamy tworzyć dokument, rysunek czy prezentację i dopiero potem zapisujemy nadając nazwę. W Accessie jest odwrotnie. Wchodzimy do aplikacji, wybieramy rodzaj tworzonej bazy, zapisujemy ja i dopiero wówczas zaczynamy tworzyć.

Access 2010

kliknij, aby powiększyć rysunek

Jeżeli nie zmienimy nazwy i folderu, w którym nasza baza będzie zapisana - wstawiona będzie domyślna nazwa.

Ponieważ podstawą bazy danych Access jest tabela, nowa pusta baza danych automatycznie otwiera się właśnie  tabelą. Od razu możemy przystąpić do jej edycji i wpisywania danych.

tabela Access

Ja osobiście jednak preferuję tworzenie tabeli przez zdefiniowanie jej projektu. To już jednak temat na kolejną notkę w katalogu Access.

 

 

 

 

| < Lipiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            


Książki warte polecenia
zobacz szczegóły...


A tu oferta na dziś:





ministat liczniki.org



Napisz do mnie!