Moje doświadczenia z Excelem, Accesem i programowaniem w VBA

Wpisy z tagiem: tabela Access

poniedziałek, 15 października 2012

Kolejna notka z działu Access - tym razem o kwerendzie aktualizującej. Jej działanie polega na tym, że zmienia wybrane właściwości w tabeli. 

Załóżmy, ze mamy tabelę katalogu książek:

tabela Access 

Spróbujmy stworzyć kwerendę aktualizującą, która o 10% zwiększy cenę każdej z książek.
W projekcie kwerendy z polem Cena, po naciśnięciu przycisku Kwerenda aktualizująca pojawia się nowy wiersz Aktualizuj do. Wpisujemy tam wartość [Cena]*1,1 :

kwerenda aktualizująca

Kolejny krok to wykonanie kwerendy. Pojawi się dodatkowo standardowy komunikat ostrzegający przed zmianą wartości, a po zatwierdzeniu - kwerenda zostanie wykonana, a zmiany wprowadzone.
Po aktualizacji tabela Katalog wygląda tak:

tabela Access

 

W kodzie SQL ta sama kwerenda jest opisana tu:

Kwerenda aktualizująca w kodzie SQL


 



piątek, 21 września 2012

Dawno nie było nic w dziale Accessa, pora nadrobić zaległości.
Kontynuując omawianie kwerend
- tym razem kwerenda grupująca. Zbuduję ją na wcześniej już wykorzystywanej tabeli książek:

tabela Access

Załóżmy, że chcemy sprawdzić ile książek jest w każdym z działów. W projekcie kwerendy wstawiamy tylko pola Dział i numer katalogowy. Robimy to na normalnej kwerendzie prostej. Kwerendę grupująca tworzymy poprzez naciśnięcie przycisku sumy na wstędze Projektowanie.

kwerenda grupująca

W każdym z pól automatycznie pojawi się Grupuj według. Wystarczy jednak wejść w to pole, aby z listy opcji wybrać inną możliwość:

kwerenda grupująca

Po wybraniu tu opcji Policz - kwerenda w widoku arkusza wygląda tak:


kwerenda grupująca

Kolumna Dział jest pogrupowana - w każdym wierszu występuje inna wartość. Kolumna PoliczofNumerKatalogowy wskazuje policzone książki w każdym z tych działów.

Oczywiście to tylko jeden z przykładów. Podobną operację można wykonać na innych kolumnach i z innymi opcjami.

Jest tu jednak jeden wyjątek. Widoczna w opcjach funkcja Maksimum w wersji Accessa 2010 nie działa. Access zgłasza tu błąd nieznanej funkcji. Jest to błąd wewnętrzny Accessa. Można go obejść, ale to już temat na następną notkę.


czwartek, 09 sierpnia 2012

O kwerendzie wybierającej pisałam już w poprzedniej notce:
Kwerenda wybierająca
W ramach ograniczania ilości rekordów wpisane zostało tam pełne słowo i kwerenda zwróciła tak zdefiniowane rekordy. Definicja ta jednak może być bardziej elastyczna.
Podobnie jak w przypadku filtra Excela - możemy warunek wyszukiwania w polu tekstowym zadeklarować używając znaków zastępujących konkretne litery.

? - zastępuje jeden dowolny znak
* - zastępuje dowolny znak lub ciąg znaków 

W praktyce więc wpisanie w kwerendę np. ?e? - zwróci wszystkie rekordy zawierające słowa trzyliterowe z literą e w środku. Wpisanie *e* - da w wyniku działania kwerendy słowa, w których występuje litera e - niezależnie od tego, na jakiej pozycji. Może być to również pierwszy lub ostatni znak, gdyż * może być również pustym znakiem.

kwerenda wybierająca

Warto tu zauważyć, że wpisane znaki *e* Access automatycznie sam zmienił na Like "*e*" .
W ten sposób przystosował do języka SQL.

A sam wynik działania kwerendy wygląda tak:

kwerenda wybierająca

 


A tu coś z literatury

 

niedziela, 05 sierpnia 2012

Kwerendę wybierająca w bazie danych Access można porównać z filtrem w tabeli Excela.  Mamy tabelę, z której chcemy wyznaczyć tylko konkretne dane.

Załóżmy, że mamy tabelę katalogu książek:

tabela Access

Z tej tabeli chcemy wyfiltrować wszystkie książki np. z działu Sensacja. W widoku projektu kwerendy wpisujemy sensacja:

kwerenda wybierająca 

Efekt zobaczymy po przełączeniu w widok arkusza:

kwerenda wybierająca

Oczywiście wcale nie trzeba wpisywać pełnego słowa, aby kwerenda zwróciła żądane dane. To już jednak temat na kolejne notki.



 

 

 

 

poniedziałek, 09 lipca 2012

Praktyka pokazuje, że zbyt duża ilość danych w tabeli Excela, powiązanych dodatkowo formułami, filtrami i stworzonymi na ich podstawie wykresami powoduje znaczne zwolnienie pracy i aż się prosi o optymalizację. Doskonałym wyjściem jest tu przejście do pracy w Accessie, który doskonale radzi sobie z przechowaniem i obróbką wielu rekordów.

Importy danych do Accessa dokonujemy w bazie danych Access, korzystając z przycisku Excel na wstędze Dane zewnętrzne.

import z Excela do Accessa

Sam proces pobierania danych przedstawiłam w krótkim tutorialu:

Warto u zwrócić uwagę na wybór rodzaju pobierania danych. Do wyboru są 3 opcje importu danych:

  • utworzenie nowej tabeli
  • dołączenie danych do istniejącej tabeli
  • połączenie 

Tutorial ilustruje przypadek pierwszy. Dane pobrane z tabeli w Excelu służą do utworzenia nowej tabeli w Accessie.
Tabela ta po imporcie może być modyfikowana tak jak każda tabela stworzona bezpośrednio w bazie danych Accessa. 

 

 

 

poniedziałek, 06 lutego 2012

Podstawa każdej aplikacji Access jest zawsze tabela. Tworząc nową bazę, automatycznie od razu na starcie otwiera więc pierwsza tabela. Zdecydowanie lepiej jest jednak zacząć od projektu tabeli.

Ze wstęgi Tworzenie wybieramy Projekt tabeli.

nowa tabela Access

Otwiera się widok projektu tabeli:

projekt tabeli

Definiujemy poszczególne kolumny tabeli, określając ich nazwy oraz typ danych jakie będą w nich występowały.

definiowanie pół tabeli

Warto zwrócić tu uwagę na typ danych Autonumerowanie. Wybranie tej opcji powoduje, że kolumna jest wypełniana automatycznie kolejnymi liczbami naturalnymi. Usunięcie jakiegoś rekordu spowoduje lukę w numeracji, nie da się jej wypełnić. Nowy rekord będzie otrzyma kolejny numer.

W przykładzie tabeli pierwsza kolumna ma oznaczenie LP i jest właśnie autonumerowana. Kolejne kolumny Autor i Tytuł to pola tekstowe.

tworzenie tabeli Access

Kolejny krok to przejście z widoku tabeli na widok arkusza danych:

widok tabeli

Tabela została zapisana pod nazwą Książki. Możemy przystąpić do wypełniania jej zawartością.

widok tabeli


 

 
środa, 01 lutego 2012

Microsoft Access jest aplikacją, w której kilka rzeczy robi się trochę od końca. Większość programów działa w ten sposób, że wchodzimy do programu, zaczynamy tworzyć dokument, rysunek czy prezentację i dopiero potem zapisujemy nadając nazwę. W Accessie jest odwrotnie. Wchodzimy do aplikacji, wybieramy rodzaj tworzonej bazy, zapisujemy ja i dopiero wówczas zaczynamy tworzyć.

Access 2010

kliknij, aby powiększyć rysunek

Jeżeli nie zmienimy nazwy i folderu, w którym nasza baza będzie zapisana - wstawiona będzie domyślna nazwa.

Ponieważ podstawą bazy danych Access jest tabela, nowa pusta baza danych automatycznie otwiera się właśnie  tabelą. Od razu możemy przystąpić do jej edycji i wpisywania danych.

tabela Access

Ja osobiście jednak preferuję tworzenie tabeli przez zdefiniowanie jej projektu. To już jednak temat na kolejną notkę w katalogu Access.

 

 

 

 

| < Lipiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            


Książki warte polecenia
zobacz szczegóły...


A tu oferta na dziś:





ministat liczniki.org



Napisz do mnie!