Moje doświadczenia z Excelem, Accesem i programowaniem w VBA

Wpisy z tagiem: lista

niedziela, 14 lutego 2010

Poprzednia notka dotyczyła automatycznego wypełniania komórek w tabeli:
Wypełnianie komórek w arkuszu
W ramach uzupełnienia jeszcze kilka szczegółów. Automatyczne wypełnianie działa bez problemu przy danych standardowych (miesiac, dzień tygodnia). Przy danych liczbowych - Excel na podstawie kilku wpisanych komórek - odczyta je jako kolejne wyrazy ciągu arytmetycznego i też bez problemu dopisze następne. Co jednak zrobić, gdy nasze potrzeby są nietypowe? Wówczas musimy stworzyć własną listę, która po zdefiniowaniu też będzie automatycznie uzupełniana. Jak to zrobić?

Robimy to w opcjach programu Excel:

opcje programu Excel

(to tak na wszelki wypadek - dla użytkowników korzystajacych zawsze z ustawień domyślnych)

Z lewej strony wybieramy "Popularne", a następnie klikamy w przycisk "Edytuj listy niestandardowe". W nowym oknie możemy już tworzyć własną listę:

definiowanie listy niestandardowej 

Potem wystarczy nacisną przycisk "Dodaj" i nasza lista jest już gotowa do wykorzystania.
Zamiast ręcznego wpisywania danych - możemy też wykorzystać dane już istniejące w arkuszu. Naciskamy przycisk przejścia do arkusza:

importowanie listy

W arkuszu zaznaczamy komórki, w których znajdują się dane do zaimportowania:

importowanie danych do listy

Powrót do opcji poprzez przycisk okna dialogowego:

import danych do listy niestandardowej

Teraz pozostaje tylko zatwierdzenie wyboru poprzez przycisk "Importuj" i mamy nowa listę.

Wstawione przez nas listy można edytować lub usuwać. Nietykalne są listy standardowe Excela.

Tagi: lista tabela
10:39, marzatela , Excel
Link Dodaj komentarz »
piątek, 12 lutego 2010

Jak szybko i efektywnie wypełnić arkusz danymi? Oczywiście, można część komórek skopiować i wkleić, ale dla danych typowych i przewidywalnych - są znacznie szybsze i efektywniejsze sposoby.
Zobaczmy to na bardzo prostym przykładzie. W komórce A2 mamy liczbę 1 i chcemy ją szybko skopiować do innych komórek.

wypełnianie komórek

Po zaznaczeniu komórki ustawiamy myszką kursor w prawym dolnym rogu komórki, aż widoczny będzie tam czarny krzyżyk (na rysunku wstawilam czerwony w celu lepszego jego zobrazowania). Następnie z wciśniętym lewym przyciskiem myszy przeciągamy w dól (lub w prawo - jeżeli kopiowanie ma być w poziomie.

wypełnianie komórek

Szybko i prosto?  Spróbujmy więc sobie utrudnić zadanie.
Skoro kolumna ma w nagłówku "Lp." - to spróbujmy wypełnić ja kolejnymi liczbami naturalnymi. Do komórki A2 pisujemy 1, do komórki A3 - 2.  

wypełnianie komórek

Tym razem zaznaczamy 2 komórki A2 i A3. Znowu przeciągamy w dół. Otrzymany efekt to:

wypełnianie komórek

Przy długiej liście - sporo musielibyśmy się namęczyć, żeby tak wypełnić komórki. 
Próbujmy dalej. Do naszej tabeli dołóżmy drugą kolumnę z oznaczeniami miesięcy. Wypełnijmy tam 2 pierwsze komórki i zaznaczmy je:

automatyczne wypełnianie tabeli

Tym razem jednak nie przeciagajmy, tylko dwukrotnie kliknijmy (lewy przycisk myszy) w krzyżyk prawego dolnego rogu.

automatyczne wypełnianie tabeli

Kolumna tabeli wypełniła się automatycznie. Gdyby tak było tam np. 100 lub 1000 wierszy - optymalizacja imponująca, prawda? Warto przy tym pamiętać, że o tym - jaka duża jest tabela nie decyduje w żadny przypadku obramowanie - to tylko ozdobniki. Excel koniec tabeli widzi w ostatnim wypełnionym wierszu sąsiedniej kolumny. No i oczywiście tabela wcale nie musi się zaczynać w komórce A1.
Wypełnianie komórek w tabeli nie musi także być tylko w pionie, wzdłuż kolumn. Doskonale działa także w wierszach, poziomo.

wypełnianie poziome

A teraz zachęcam każdego do samodzielnego przećwiczenia w Excelu. Pracy w apikacjach trudno uczyc się "na sucho". To ćwiczenie czyni mistrza.

| < Lipiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            


Książki warte polecenia
zobacz szczegóły...


A tu oferta na dziś:





ministat liczniki.org



Napisz do mnie!