Moje doświadczenia z Excelem, Accesem i programowaniem w VBA

Wpisy z tagiem: tabela

poniedziałek, 11 sierpnia 2014

W praktycznym wykorzystaniu Excela bardzo często zdarza się, że chcemy posortować tabelę lub tabelkę (czym się różnią, pisałam tu: Tabela) wg jakiegoś klucza. Jak to zrobić?

Załóżmy, że mamy taką tabelę:

sortowanie tabeli

Chcąc ją posortować na przykład rosnąco wg wysokości pensji - musimy zaznaczyć całą tabelę, a nie tylko kolumnę F. Zaznaczenie tylko jednej kolumny powoduje, że dane w pozostałych kolumnach pozostaną na swoich miejscach, a więc zniknie powiązanie danych w wierszach.
Przycisk sortowania jest dostępny na karcie Dane:

sortowanie tabeli

Po naciśnięciu przycisku Sortuj pojawia się dodatkowe okienko do zdefiniowania, które kolumny, w jaki sposób i w jakiej kolejności mają zostać posortowane:

sortowanie tabeli

W tym przypadku - tabela zostanie posortowana rosnąco - najpierw według wysokości pensji, a w drugiej kolejności - alfabetycznie według nazwiska.
Efekt końcowy wygląda tak:

sortowanie tabeli

 


 

 

 

 

 

 

Kurs Excel - zaawansowane funkcje i formuły



Tagi: tabela
10:16, marzatela , Excel
Link Komentarze (2) »
piątek, 15 lutego 2013

W ramach debaty politycznej trwa dyskusja o koszty finansowe jednej z propozycji tzw. rządu technicznego ekspertów - stypendium dla każdego dziecka.
Politycy się kłócą, a przecież wystarczy prosty arkusz Excela.

Dla uproszczenia obliczeń przyjęłam następujące zasady:

  • wszystkie dzieci rodzą się na początku roku, a więc dostają stypendium przez pełen rok
  • program nie wpłynął na demografię, czyli co roku rodzi się tak jak obecnie 400 000 dzieci

Arkusz wygląda tak:

arkusz Excela 

Formuły w kolumnie B to suma poprzedniej komórki + 400 000 - ilustruje liczbę dzieci, które w danym roku otrzymają stypendium.
Kolumna E to iloczyn kolumny B * C * 12 (liczba miesięcy w roku) - ilustruje roczne koszty stypendium. 

Nie trzeba być ekspertem - wystarczy prosty arkusz Excela.


 

 

 

 

środa, 28 listopada 2012

tabela Excel

Widząc taki obrazek jak powyżej, naturalnym odruchem jest stwierdzenie, ze jest to tabela.
Tak naprawdę jednak jest to tylko tabelka. Owszem, ma nagłówek, obramowanie i są w niej zapisane dane, ale to tylko kwestia sformatowania.
Tabela Excel jest obiektem, w którym wszystkie wiersze i kolumny są z sobą powiązane. Dodanie nowych danych do tabeli spowoduje także automatyczne rozszerzenie tabeli, wraz z formatowaniem komórek, w tym obramowania.  Jeżeli w którejś z kolumn znajduje się formuła - nie trzeba jej kopiować, też automatycznie zostanie wypełniona. W prosty sposób można się także odwołać do tabeli z innych komórek, również z VBA.

Tabelę w Excelu tworzymy ustawiając się w dowolnej komórce "tabelki" czyli zakresu komórek mających znaleźć się w tabeli i wybierając z karty Wstawianie --> Tabela. Obszar tabeli zostanie wybrany domyślnie - można go skorygować. I już - tabela zdefiniowana.

tabela Excel

 

Wejście do dowolnej komórki tabeli spowoduje też automatyczne wyświetlenie karty projektowania tabel.

 





Tagi: tabela
22:44, marzatela , Excel
Link Komentarze (2) »
poniedziałek, 09 stycznia 2012

Filtrowanie tabeli to temat obszerny. Kilka miesięcy temu pisałam o jednym ze sposobów:
Filtrowanie tabeli

Teraz trochę inna metoda, ale generalnie sprowadzająca się do tego samego efektu:

Dla wcześniejszych wersji Excela wygląda to tak:

Filtrowanie tabel

 

________________________________________________________

 

 

piątek, 06 stycznia 2012

Jak szybko wyszukać konkretną wartość w arkuszu Excela? Wystarczy jednocześnie nacisnąć klawisze Ctrl + F. Niby mała rzecz, ale sama kilka razy byłam świadkiem, że dla początkujących użytkowników Excela jest wielkim odkryciem. Działa we wszystkich wersjach. 

Jeżeli zaznaczymy jakiś obszar arkusza - wyszukiwanie odbędzie się w tym obszarze, jeżeli nie - w całym arkuszu.
Po naciśnięciu Ctrl+F - otwiera się okno dialogowe:

Znajdź Ctrl+F

Wpisujemy w pole szukane słowo i naciskamy przycisk Znajdź następny. Każde naciśnięcie tego przycisku - przenosi nas do koljenych komórek spełniających kryteria.
Naciśnięcie przycisku Znajdź wszystko powoduje wylistowanie wszystkich pasujących komórek:

Znajdź Ctrl+F 

Każdy ze znalezionych elementów jest linkiem do konkretnej komórki - wystarczy kliknąć na nim, aby przenieść się do niej przenieść.

Możemy też uszczegółowić zapytanie, naciskając przycisk Opcje:

Znajdź Ctrl+F

Warto zwrócić tu uwagę, że zaznaczenie opcji Dopasuj do całej zawartość komórki spowoduje wyszukiwanie tylko tych komórek, które są dokładnie równe temu, co jest wpisane w polu Znajdź.  

A tu krótki filmik poglądowy opracowany na podstawie listy refundacyjnej leków - plik ostatnio bardzo modny.

 

 

środa, 04 stycznia 2012

O sortowaniu tabeli pisałam już kiedyś:

Sortowanie danych w tabeli

Tym razem publikuję dodatkowo również krótki filmik ilustrujący procedurę sortowania.
Zasada postępowania jest prosta: zaznaczamy tabelę i ze wstęgi Dane wybieramy Sortuj.  bardzo istotne jest tu konieczność zaznaczenia całej tabeli, gdyż tylko w takim wypadku powiązania pomiędzy danymi w poszczególnych wierszach zostaną zachowane.

Przedstawiony przykład pokazuje sortowanie pobranej ze strony Ministerstwa Zdrowia listy refundacyjnej leków. Może się przyda? Lekarze mają tu wyraźnie problem. Lista poukładana alfabetycznie według nazwy handlowej leku może ułatwić sprawę. 

W filmiku zastosowałam także:

  • jednoczesne naciśnięcie przycisków Ctrl+End - przejście do ostatniej komórki tabeli
  • jednoczesne naciśnięcie przycisków Ctrl+Home - przejście do pierwszej komórki tabeli

Warto też zwrócić uwagę na to, że przewijając myszką długi arkusz - im wyżej się ustawiamy, tym szybciej następuje przewijanie. Oczywiście w ten sam sposób przewijanie działa w dół czy na boki.


poniedziałek, 10 października 2011

Jako, że jesteśmy świeżo po wyborach - warto zobaczyć jak przeliczane są głosy na mandaty. Stosowana jest tu metoda Hondt'a - na poziomie każdego okręgu wyborczego.

Zasada jest prosta:

metoda Hondt'a

Na rysunku powyżej, w wierszu zaznaczonym na zielono, jest wpisana liczba głosów oddanych na poszczególne listy partyjne (wyniki dla okręgu 25). W kolejnym wierszu - te same wyniki podzielone przez 2, następny wiersz - przez 3 itd. Każdy kolejny wiersz jest wynikiem ilorazu liczby głosów i kolejnej liczby naturalnej.
Następnie ze zbudowanej w ten sposób tabeli - wybieramy tyle największych liczb - ile mandatów mamy do rozdziału. W tym przypadku - mandatów jest 12. Wynik wygląda tak:

metoda Hondt'a

W pierwszej komórce (zaznaczonej na niebiesko) jest liczba, będąca 13-tą wartością maksymalną z tabeli - wyznaczona za pomoca funkcji MAX.K() . Oznacza to, że 12 liczb z tabeli większych od niej - są "biorące".
W celu lepszej wizualizji - zastosowałam jeszcze formatowanie warunkowe komórek zawierających liczby dajaće mandat i efekt widzimy - PO ma 8 mandatów, PiS - 3 , Pozostałe partie nie otrzymały mandatów.  

 


Literatura informatyczna:

 

 

 

 

środa, 05 października 2011

Konynuując wątek poprzedniej notki:
Tworzenie i modyfikacja tabeli przestawnej
spróbujmy sprawdzić - ile kobiet i ilu mężczyzn jest na pierwszych miejscach list kandydatów. Oznacza to konieczność włączenia filtru, który będzie brać pod uwagę tylko pierwsze miejsce.
Do edycji tabeli przestawnej przechodzimy ustawiając kursor w dowolnej jej komórce. Następnie przeciągamy żądane pole do obszaru Filtr raportu. W tym konkretnym przypadku - będzie to pole Nr kandydata na liście.

filtr tabeli przestawnej

Następnie klikamy w strzałkę z prawej strony tego pola:

filtr tabeli przestawnej

Otwiera się okienko, w którym ustawiamy żądane opcje filtru:

 filtr tabeli przestawnej

W kolumnie z włączonym filtrem - jego znak będzie widoczny u góry nad nagłówkiem tabeli przestawnej. W tym miejscu również możemy ustawiać/zmieniać opcje filtrowania.

filtr tabeli przestawnej 

 

A tu filmik pokazujący proces tworzenia tabeli w praktyce:

 


A może coś z literatury?

 

czwartek, 22 września 2011

Tabela przestawna to naprawdę doskonałe narzędzie do analizy danych. Opierając się na tabeli kandydatów pobranej ze strony PKW (pobieranie pliku z danymi) - utworzyłam tabelę przestawną.
Zasady tworzenia tabeli przestawnej opisane są tu:
Tabela przestawna

W ramach konkretnego przykładu zbudowanego na tych zasadach stworzyłam raport pokazujący liczbę kobiet i mężczyzn na listach każdego z komitetów wyborczych.
Efekt jest taki:

tabela przestawna 

A tu filmik pokazujący proces tworzenia tabeli w praktyce:

 

 

niedziela, 18 września 2011

Przeglądanie bardzo dużej tabeli może być utrudnione. Widzimy dane, ale nie wiemy co one oznaczają, gdyż z pola widzenia zniknął nam nagłówek tabeli.

 Excel - blokowanie widoku tabeli

Jeżeli tabela bylaby wypełniona danymi liczbowymi - zdecydowanie stałaby się nieczytelna bez opisu nagłówka. Jak sobie z tym poradzić? Zablokować okienka,

Wstęga Widok memu Okno i Zablokuj Okienka:

Excel - blokowanie widoku tabeli 

Mozemy zaznaczyć np. blokadę pierwszego wiersza i już możemy przewijać tabelę w dół - nagłówek cały czas jest widoczny na ekranie.

Przykład wstawiania blokady w dowolnym miejscu - na filmiku:

 

 

 
1 , 2 , 3
| < Wrzesień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  


Książki warte polecenia
zobacz szczegóły...


A tu oferta na dziś:





ministat liczniki.org



Napisz do mnie!