Moje doświadczenia z Excelem, Accesem i programowaniem w VBA

Wpisy z tagiem: narzędzia Excela

środa, 24 maja 2017

Ostatnio dotarł do mnie plik ze zdjęciami. Było ich kilkanaście, oprócz tego zapisane dane (nic wielkiego - ok.200 wierszy w 6 kolumnach). Wydawać by się mogło, że nie powinien być zbyt wielki, a jednak - w wersji xls miał rozmiar ok.35 Mb. Nie udało się go nawet przesłać pocztą.
Taka wielkość pliku z pewnością niekorzystnie wpływa na pracę w pliku, znacząco obciąża pamięć operacyjną i tak naprawdę - trudno w nim cokolwiek zrobić.
Podstawową przyczyną tego wielkiego rozmiaru były właśnie te zdjęcia i od tego właśnie zaczęłam optymalizację pliku.

Jak się do tego zabrać? Wstawiając do skoroszytu Excela zdjęcia, obrazy czy pliki graficzne - musimy dokonać ich kompresji. Sposób działania w takich przypadkach pokazuję tu:

Rozwiązanie proste, a jednocześnie skuteczne.


środa, 15 czerwca 2016

Każdy, kto zaczął pracować w Excelu dobrze wie, że z biegiem czasu i nabywanym doświadczeniem, zaczyna się szukać rozwiązań jeszcze bardziej usprawniających pracę. "Apetyt rośnie w miarę jedzenia" - ta zasada sprawdza się jak najbardziej w pracy w Excelu. To naprawdę wciąga. Szczególnie, gdy możemy skorzystać z doświadczeń i gotowych rozwiązań innych użytkowników, analizując je i dostosowując do własnych potrzeb. A biorąc pod uwagę, że w Excelu jest mnóstwo różnego rodzaju sztuczek i trików - warto się z nimi zapoznać.

Polecam tu kurs video:z Videopoint.pl:

Excel 2013.
Sztuczki i gotowe rozwiązania

Excel 2013. Sztuczki i gotowe rozwiązania

Jak ukryć arkusz, aby nie nie był widoczny na liście "do odkrycia"? Gdzie jest i do czego służy formularz? Jak zaokrąglać liczby, a jak zaznaczać komórki spełniające określone warunki? A może grafika w tle strony? Lub wykres złożony? Zamiana wierszy z kolumnami w tabeli?

To tylko kilka przykładów konkretnych rozwiązań, którym z pewnością warto się przyjrzeć. Tym bardziej, że wcale nie wymagają wysokiego poziomu zaawansowania w Excelu, każde może je wykorzystać.
Poszczególne lekcje tego kursu to konkretny problem i sposób jego rozwiązania. Oczywiście w formie nagrania video pokazującego skoroszyt Excela i narracją omawiająca - gdzie należy kliknąć, co wpisać itp. Bardzo przejrzysta dawka wiedzy i to nie tylko dla użytkowników Excela 2013 - większość omawianych zagadnień jest dostępna także w niższych wersjach.

Autorem kursu jest Daniel Brzózka. Całość trwa 2 godziny 9 minut (w formie kilkuminutowych, zgodnych ze spisem treści filmików). Do pobrania w formie pliku zip lub do przeglądania online.

Kurs jest dostępny tu:

Excel 2013. Sztuczki i gotowe rozwiązania w Excelu

A w ramach promocji, specjalnie dla czytelników mojego blogu - kupon rabatowy na ten i na wszystkie inne kursy video z dziedziny Excel, Accessa i VBA. Wystarczy wpisać kod EXCEL15, aby skorzystać z 15% rabatu. Kupon jest ważny do końca lipca 2016.

Zachęcam :)


poniedziałek, 30 maja 2016

Ostatnio miałam okazję zajrzeć do skoroszytu Excela, w którym "coś nie działało". Gdy przyjrzałam się podstawowym formułom i odwołaniom (w tym wielu cyklicznym) - faktycznie, nie miało prawa działać. Autor skoroszytu uczył się Excela sam i moim zdaniem kiepsko wykorzystywał wiedzę dostępną choćby w internecie. Przede wszystkim jednak brakowało mu podstaw, po poznaniu których samo podejście do komórki, arkusza czy skoroszytu (te pojęcia też wiele osób myli) się zmienia, a tym samym pozwala na zdecydowanie skuteczniejsze wykorzystanie chociażby podstawowych możliwości Excela.

Poleciłam mu kurs video:z Videopoint.pl:

Excel 2013. Poziom pierwszy.
Kluczowe umiejętności i najlepsze praktyki

Excel 2013. Poziom pierwszy

Zachęcam do zainteresowania się tym kursem każdego, kto próbuje swoich sił w Excelu, ale nie będąc ekspertem, powinien uporządkować swoją wiedzę. Oczywiście jest także rekomendowany dla wszystkich, którzy chcieliby lub muszą poznać Excela, a nie wiedzą od czego i jak zacząć.

Dlaczego właśnie ten kurs? Głównie dlatego, że naprawdę w prosty i metodyczny sposób pokazuje jak zacząć i/lub uporządkować pracę w Excelu. No, a ponieważ to kurs video - wszystko to, o czym autor kursu mówi - widzimy jednocześnie na ekranie komputera. Jednym słowem - podstawy teoretyczne w jak najbardziej praktycznym wykonaniu. Przyjazna i coraz popularniejsza forma videokursu pozwala dodatkowo na praktyczne wykorzystanie nabywanej wiedzy. Bez problemu możemy zatrzymać/przerwać daną lekcję, aby samemu przećwiczyć dany fragment kursu.  

Kolejne lekcje to również dużo praktycznych szczegółów i bardzo metodyczny sposób ich ukazania. Poznamy poszczególne elementy skoroszytu Excela, nauczymy się wstawiać podstawowe formuły do komórek, formatować dane. W dalszej części kursu uzyskamy odpowiedzi m.in. na takie pytania jak pobrać dane z innego arkusza czy pliku (w tym z plików csv), utworzyć konspekt, rozdzielić znajdujące się w jednej komórce imię i nazwisko, czy też wstawić wykres lub różne elementy graficzne. Dowiemy się także jak zastosować formatowanie warunkowe i wydrukować dane. Wszystko przedstawione na praktycznych przykładach,komentowanych przez autora kursu.
Naprawdę solidna dawka wiedzy.

Autorem jest Bartosz Danowski. Całość trwa prawie 5 godzin (w formie kilkuminutowych, zgodnych ze spisem treści filmików). Do pobrania w formie pliku zip lub do przeglądania online.

Kurs jest dostępny tu:

Excel 2013. Poziom pierwszy. Kluczowe umiejętności i najlepsze praktyki

A w ramach promocji, specjalnie dla czytelników mojego blogu - kupon rabatowy na ten i na wszystkie inne kursy video z dziedziny Excel, Accessa i VBA. Wystarczy wpisać kod EXCEL15, aby skorzystać z 15% rabatu. Kupon jest ważny do końca lipca 2016.

Zachęcam :)


poniedziałek, 09 maja 2016

Tabela przestawna to jedno z tych narzędzi Excela, które wystarczy raz zastosować, aby później nie wyobrażać sobie bez niej życia. Idealnie nadaje się do tworzenia raportów, analizy danych, także (a może przede wszystkim?) w przypadku dużej ilości danych, gdy klasyczne zastosowane formuły Excela wprawdzie też pozwalają na osiągnięcie celu, ale z pewnością wymagają sporo pracy w stworzeniu takiego raportu. Tabela przestawna zrobi to zdecydowanie szybciej, prościej i łatwiej,a w dodatku wszelkie modyfikacje i zmiany wprowadza się równie szybko, bez konieczności pracochłonnej przebudowy formuł.

Jak poznać i nauczyć się korzystać z tabel przestawnych? Polecam kurs video z Videopoint.pl:

Tabele przestawne

Naprawdę warto. Video to jest naprawdę opracowane porządnie i z dbałością o szczegóły. Kurs jest przydatny zarówno dla tych, którzy dopiero chcą się nauczyć tabel przestawnych, jak i tych, którzy już je stosują, ale chcą uporządkować i rozszerzyć swoją wiedzę z tego zakresu.

Jak na kurs video przystało - na ekranie widzimy poszczególne kroki tworzenia i modyfikacji tabel przestawnych. Oczywiście autor dokładnie tłumaczy co i dlaczego w danym momencie robi (widać tu nie tylko wiedzę, ale także duże zdolności w jej przekazywaniu), choć nie tylko. Dużym atutem jest tu porównywanie efektów osiągniętych za pomocą tabeli przestawnej i innych metod (np. tabela oparta na formułach) - pozwala to na poznanie możliwości i wybranie rozwiązania optymalnego dla danego projektu. I wprawdzie nie da się jednak ukryć, że tabela przestawna ma tu zdecydowaną przewagę, to jednak mamy szanse na to, aby samemu to ocenić. Oczywiście w ramach samej tabeli przestawnej też są pokazywane różne sposoby i metody osiągnięcia żądanego efektu. Z pewnością zadowoli to wszystkich lubiących wiedzieć nie tylko co i jak zrobić, ale również dlaczego.
Duża dbałość o szczegóły widoczna jest w każdej części kursu. Owszem,najważniejsze są dane i ich agregacja, ale ich formatowanie i sposób prezentacji na ekranie również ma bardzo duże znaczenie. Związane z tym metody i właściwości są omawiane na bieżąco.
Kurs zawiera także wiele praktycznych tricków, pozwalających na szybkie i proste zastosowanie. "Wisienką na torcie" są tu przydatne skróty klawiaturowe - także dopasowane do omawianej treści. .

Reasumując - ten kurs video to dobrze opracowane połączenie wiedzy teoretycznej z jej praktycznym wykorzystaniem. Warto się nim zainteresować.
Autorem jest Adam Kopeć. Całość trwa niespełna 3 godziny (podzielona na części, zgodnie ze spisem treści). Do pobrania w formie pliku zip lub do przeglądania online.

Kurs jest dostępny tu:

Excel - tabele przestawne. Raporty i analiza danych.

A w ramach promocji, specjalnie dla czytelników mojego blogu - kupon rabatowy na wszystkie kursy video z dziedziny Excel, Accessa i VBA. Wystarczy wpisać kod EXCEL15, aby skorzystać z 15% rabatu. Kupon jest ważny do końca lipca 2016.

Zachęcam :)

 

wtorek, 02 czerwca 2015

O dodatkach do Excela pisałam w poprzedniej notce:

Dodatki programu Excel

Dziś chciałabym pokazać, gdzie można znaleźć całą kopalnię wielu pożytecznych dodatków do Excela. Wprawdzie są płatne (opłaty są naprawdę symboliczne), ale szeroko rozbudowane i z wieloma możliwościami. Naprawdę warto zajrzeć, Oskar to mistrz dodatków i gwarantuje wysoką jakość opracowanych przez siebie rozwiązań.

Dodatek za drobne

VBATools

Zachęcam.

środa, 06 maja 2015

Dodatki programu Excel - czym są i po co są stosowane? Najogólniej mówiąc są to części oprogramowania dołączane do Excela (i nie tylko) po to, aby zwiększyć jego funkcjonalność. Standardowymi dodatkami w własnymi Excela są:

  • Solver
  • Analysis ToolPak

Po zainstalowaniu Excela dodatki te nie są automatycznie włączone, trzeba je dodać:

Karta Plik --> Opcje --> Dodatki

dodatki Excel 

Otwiera się formularz, w którym wybieramy dodatki dostępne w domyślnym katalogu (Microsoft --> Dodatki) lub wyszukujemy dodatki znajdujące się w innym miejscu.

dodatki Excel 

Dodatek włączamy poprzez zaznaczenie go na liście i zatwierdzenie przyciskiem OK.

Dodatki można też włączać bezpośrednio na karcie Developer, w grupie opcji Dodatki.

dodatki Excel 

Standardowe dodatki Excela są widoczne na karcie Dane, w grupie Analiza.

dodatki Excel

Można z nich korzystać.


 



 

 

 

 

Kurs Excel - zaawansowane funkcje i formuły

sobota, 25 kwietnia 2015

Tekst jako kolumny to jedno z popularnych narzędzi Excela umożliwiające rozbicie tekstu w komórce do osobnych kolumn. Znajduje się ono na karcie Dane, w grupie Narzędzia Danych.

 Tekst jako kolumny

Jak to wygląda w praktycznym zastosowaniu?
Załóżmy, że mamy kolumnę, w komórkach której są imiona i nazwiska i chcemy je rozdzielić.

Tekst jako kolumny

Zaznaczmy kolumnę (w tym przypadku A, ale można to zrobić w dowolnej innej kolumnie) i naciskamy przycisk Tekst jako kolumny.Otwiera się okienko kreatora konwersji tekstu na kolumny.

Tekst jako kolumny

W pierwszym kroku ustalamy zasady podziału tekstu. Może to być albo jakiś konkretny znak (spacja, tabulator, średnik itp.) albo stała ilość znaków. 

W przypadku wybrania opcji pierwszej - wystarczy zaznaczyć znak mający być separatorem.

Tekst jako kolumny 

Dla opcji drugiej (stała szerokość) krok drugi polega na wstawieniu znacznika/znaczników ilości znaków do podziału.

Tekst jako kolumny 

W kroku trzecim dla każdej z kolumn można ustalić typ danych występujących w danej kolumnie (klikając na poszczególne kolumny - można zmienić w nich typ danych). W tym kroku można także ustalić miejsce wstawienia danych po konwersji na kolumny.

Tekst jako kolumny

Po naciśnięciu przycisku Zakończ - można obejrzeć efekt końcowy.

Tekst jako kolumny 

I już.

 





 

A tu trochę wsparcia z dziedziny Excela:

 

 

 

 

Kurs Excel 2013 od podstaw

czwartek, 29 stycznia 2015

Skoroszyt Excela zapisany z rozszerzeniem .xls (czyli w wersji Excela 2003 lub niżej) bez problemu daje się otworzyć i edytować w wyższych wersjach Excela. Oczywiście w prosty sposób daje się też zapisać z rozszerzeniem .xlsx lub .xlsm. Wydaje się, że wszystko działa, aż do momentu, gdy nagle w dziwny sposób pojawia się problem z makrem lub jakąś funkcjonalnością.

Jakie mogą być objawy? Na przykład ograniczenie liczby kolumn i wierszy w arkuszu. Co z tego, że plik jest zapisany w wersji 2010, skoro i tak ma tylko 256 kolumn, tak jak w 2003? 
I w żaden sposób nie da się dołożyć następnej?


tryb zgodnosći

Kluczem jest tu widoczny u góry napis Tryb zgodności, zaraz za nazwą pliku.

tryb zgodności

Oznacza to, że wprawdzie plik jest zapisany w wyższej wersji Excela, ale zachowuje tylko te funkcje, które są zgodne z wersją niższą.

Chcąc uzyskać pełna funkcjonalność skoroszytu - trzeba dokonać jego konwersji.

Karta Plik --> Informacje:

konwersja skoroszytu 

Po dokonaniu konwersji - w pliku pojawia się pełna funkcjonalność danej wersji Excela. Znajdują się także brakujące kolumny i wiersze.

 

 

 

 

 

Kurs Excel 2013 od podstaw

sobota, 18 października 2014

Jak zdefiniować nazwę w skoroszycie Excela pisałam w notce Menedżer nazw. A jak wykorzystać to w praktyce? Dobrym przykładem może być tu na przykład skoroszyt z wieloma arkuszami, w którym są obliczenia z użyciem np. aktualnego kursu Euro.

Na przykład:

nazwa w Excelu 

W komórce A1 jest wpisana wartość kursu euro, a sama komórka została zdefiniowana jako "kurs" - nazwa o zasięgu całego skoroszytu.

nazwa w Excelu

Warto zauważyć, że po wejściu do komórki jej nazwa pojawia się z lewej strony paska formuły (normalnie jest tam adres komórki).
Mając tak zdefiniowaną nazwę - możemy jej użyć w formule w dowolnym miejscu skoroszytu, nie tylko w tym arkuszu.

nazwa w formule

Na pewno łatwiej i prościej jest wpisać taka nazwę niż pełen adres komórki czyli Arkusz1!$A$1. Jeżeli mamy sporo takich tabelek i to w różnych arkuszach - na pewno zapis formuł będzie dużo łatwiejszy. Nie bez znaczenia jest też fakt, że wartość wpisujemy raz, tylko do jednej komórki, a wartości formuł zmieniają się automatycznie.

 



 

Kurs Excel 2010 esencja

niedziela, 05 października 2014

Menedżer nazw jest narzędziem umożliwiającym nadanie nazwy określonej komórce lub obszarowi komórek.
Znajduje się w karcie Formuły:

menedżer nazw

Po naciśnięciu przycisku Menedżer nazw otwiera się okienko dialogowe, w którym definiujemy nazwę, zakres jej obszaru oraz zasięg jej działania.

menedżer nazw

Nazwa musi zaczynać się literą, a w jej treści oprócz kropki i znaku podkreślenia nie mogą się znajdować żadne inne znaki specjalne. Cyfry są dozwolone (ale nie jako pierwszy znak nazwy).
Zakres może być ograniczony albo do arkusza albo do skoroszytu. Nazwa skoroszytu może być wywoływana z dowolnego arkusza.

Nazwy zakresów są także dostępne z poziomu kodu VBA - można się do nich odwoływać również w zawartych w kodzie formułach czy procedurach.
A po co je stosujemy? Żeby ułatwić sobie życie. Prościej jest odwoływać się do przyjaznych nazw niż wpisywać adresy komórek czy obszarów.

 

 

 

 

 

 

Kurs Excel 2013 od podstaw




| < Wrzesień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  


Książki warte polecenia
zobacz szczegóły...


A tu oferta na dziś:





ministat liczniki.org



Napisz do mnie!